Mor el compositor Josep Soler, antic director del Conservatori

En aquest vídeo apareix en Josep Soler juntament amb el Nexus Piano Duo format per la Mireia Fornells, professora del nostre conservatori i el Joan Miquel Hernández

Josep Soler (1935-2022), nascut a Vilafranca del Penedès, va estudiar incialment amb Rosa Lara però el seu mestre principal, del 1960 al 1964, va ser Cristòfor Taltabull. A principis dels anys 60 va marxar a París, on va rebre l’assessorament de René Leibowitz.

Identificat especialment amb Alban Berg, la seva música està fortament arrelada a la tradició de la Segona Escola vienesa i passarà per diferents fases. Inicialment va utilitzar el sistema dodecafònic però es decanta ràpidament vers un atonalisme lliure, fortament tenyit d’expressionisme. Des de 1975 crea un llenguatge original que barreja el concepte de 12 notes amb una reinterpretació de l’acord de ‘Tristan’.

El catàleg de Soler és realment ingent. Cal destacar-ne la seva predilecció per la veu en general i òpera en particular. En va escriure 16, entre les quals destaca Edip i Jocasta (1972) estrenada al Gran Teatre del Liceu. En paral·lel va conrear tot tipus de gènere: des de la música de cambra fins a la simfonia passant pel Lied o l’oratori. Cal destacar la seva predilecció per l’orgue, instrument al qual dedicà, entre d’altres, diferents volums del seu Harmonices Mundi.

Gran estudiós de la història de la música, especialment del període Medieval, també va ser un pensador notable amb un ampli ventall d’interessos: des la filosofia antiga fins a la ciència moderna, passant per el món egipci. De la seva àmplia producció assagística podem mencionar Victoria (1983), Tiempo y música (1999), J. S. Bach: una estructura del dolor (2004), Música Enchiriades (2011).

En paral·lel a la seva trajectòria compositiva, Soler va desenvolupar una amplíssima tasca pedagògica. Ha impartit classes a molts joves compositors catalans, entre ells Albert Sardá, Juan José Olives, Benet Casablancas, Miquel Roger, Albert Llanas, Alejandro Civilotti, Ramon Porter o Agustí Charles, entre d’altres.

Soler va impulsar el Conservatori de Badalona del qual va ser el director entre 1981 i 2010.

Enllaços:

Fons Soler a la Biblioteca de Catalunya: https://www.bnc.cat/eng/Collections/Search-the-collections/Soler-Josep

Article de Diego Civilotti: http://www.revistamusical.cat/el-mestre-de-la-generositat-lhumanisme-i-la-memoria/