Músiques vitals…

En aquest apartat, professors del Conservatori i altres músics ens proposen una sèrie d’obres o enregistraments que han marcat la seva evolució musical.

…per Marcos Bosch

Des de ben petit que acumulo enregistraments de tota mena. Avui dia tinc més de 2000 cds, principalment de música clàssica,  i encara sóc incapaç de passar de llarg de qualsevol paradeta que n’exposi. Qualsevol petit canvi en el meu equip de música em dóna l’excusa per tornar a sentir els meus discos preferits. A continuació us esmento algunes de les gravacions que més em van marcar de petit i que segueixo escoltant amb molt de goix … espero que us agradin!

Veure la seva fitxa

Beethoven: 9 Simfonies. 

Philarmonia Orchestra. 

R. Leibowitz, dir.

Aquesta versió de les simfonies de Beethoven és la que vaig sentir a casa dels meus pares quan era preadolescent. Va ser el meu primer contacte amb el mestre de Bonn, contacte que s’ha prolongat fins avui. Amb els anys he gaudit d’altres versions especialment amb criteris històrics (Brüggen, Gardiner, etc.) però en un moment de nostàlgia vaig recuperar la versió de Leibowitz en cd i vaig comprovar amb satisfacció que és una versió esplèndida que em sorprèn per la seva modernitat (especialment en el cas del primer moviment de l’Eroica).

Bach: Suites per a orquestra

Musica Antiqua Köln

R. Goebel, dir.

Un dels primers cds que em vaig comprar amb els meus diners! Es tracta d’una versió enlluernadora que em va posar en contacte amb els corrents interpretatius amb criteris historicistes. Després de sentir el Bach de Musica Antiqua de Köln, ja mai més he pogut sentir Bach amb orquestres modernes. Dins d’aquest apartat també tinc devoció per Gardiner, Herreweghe, Il Giardino Armonico, etc. sense oblidar el refinament de Savall en el repertori francès.

Nota de la llista

Brahms

Ein Deutsches Requiem

Tomowa-Sintow, José Van Damm

Vienna Philarmoniker

Von Karajan, dir.

Aquest va ser un dels primers CDs que vaig tenir. La meva identificació amb la música de Brahms és molt especial i per mi és un dels compositors que més aguanten el pas del temps. De fet, també hauria pogut posar la 4ª simfonia, els concerts per a piano (versió de Zimerman/Bernstein) o la música de cambra per a corda, especialment el seu crepuscular Quintet opus 111.

Mozart: Le nozze di Figaro

Prey, Mathis, Janovitz, Fischer-Dieskau

Filharmònica de Viena

K. Böhm, dir.

Amb aquesta òpera em vaig iniciar a aquest gènere fascinant. Gràcies a Mozart, l’òpera se’m va revelar com un prodigi teatral amb la seva capacitat per acumular personatges i acció sobre l’escenari així com per la caracterització tan acurada dels arquetips humans. La versió de Bohm em segueix semblant molt mozartiana si bé avui dia podem gaudir de versions esplèndides com les de Gardiner o la més recent de Currentzis. A partir de Mozart vaig descobrir a Verdi que és la meva altra predilecció operística.

Nota de la llista

Britten

Sinfonia da requiem, Suite de Gloriana, 4 Sea Interludes (Peter Grimes)

London Symphony Orquestra

S. Bedford, dir.

La meva predilecció pel compositor anglès va ser tal que vaig centrar la meva tesi doctoral en la seva obra. Em passa que entenc perfectament quin repte es proposa a cada obra i la manera magistral de realitzar-ho. Diria que és l´únic compositor que em fa plorar … També ens ofereix la imatge del músic total: compositor, pianista i director d’orquestra: els seus enregistraments de les òperes Peter Grimes, Billy Budd, The Rape of Lucretia, etc. són versions de referència. Aquest disc és una molt bona introducció al compositor anglès.

Nota de la llista

Supertramp

Crime of the Century

La dècada dels setanta és, segons la meva opinió, l’època daurada del pop-rock. Grups com Genesis (Selling England by the Pound o The Lamb lies down on Broadway) o Supertramp i solistes com Bowie, Wonder, Mitchell, i un llarguíssim etcètera aconsegueixen un equilibri entre comercialitat i qualitat artística rarament igualat. Avui dia seria impensable temes de més de 4 minuts com el dóna títol al disc. Encara em faig creus que els meus pares em deixeissin anar a un concert seu celebrat al mític Palau dels Esports de Barcelona amb 12 anys …